poniedziałek, 8 lipca 2013

Poziomkowe racuszki

Mogę odhaczyć kolejny, zrealizowany cel - racuchy :D byłam ciekawa, co z tego w ogóle wyjdzie, bo ciasto przygotowywałam już wieczorem ;) Ale wyszły i były zabójcze. Porcja niby nie jest duża, ale jak zjadłam myślałam, że pęknę :D Poziomki idealnie się wkomponowały nadając odrobinę kwasowości, mieszanej ze słodyczą miodu. I wcale nie uważam, żeby musiały ociekać tłuszczem, dlatego moja wersja jest pozbawiona ciężkiego oleju, a mimo to wyszły wspaniałe i mam nadzieje je wkrótce powtórzyć :)
Wymagają nawet mniej czasu niż tradycyjne placki - przygotowuje się je wieczorem, a rano tylko hop na patelnie. Ciasto jest tak geste, że wychodzi z nich mniej placków ilościowo ale za to mega grubaśnych :)

Racuchy drożdżowe z owocami

Składniki:

Na jedną porcję
  • łyżeczka pokruszonych świeżych drożdży
  • 3 porządne łyżki mąki pełnoziarnistej (użyłam Lubelli) + płaska łyżka do rozczynu
  • 1/3 szklanki letniego mleka (delikatnie ciepłe)
  • 1 jajko
  • szczypta soli
  • ewentualne słodzidło (aczkolwiek ja polałam miodem przed podaniem i to wystarczyło)
  • garść owoców - u mnie poziomki

Przepis:

  1. Rozczyn* -  do szklanki wsypujemy płaską łyżkę mąki, dolewamy 2-3 łyżki letniego mleka (nie może być gorące - zabije biedne drożdże) i wkruszamy drożdże. Mieszamy do połączenia składników - odstawiamy na 15 min. W tym czasie można np. poćwiczyć jak ja - czas szybciej płynie :D
  2. Ciasto - Mąkę przesiewamy przez sito (by uniknąć zakalca), dodajemy sól, rozczyn, jajko i pozostałe mleko - mieszamy do połączenia składników. Przykrywamy lnianym ręczniczkiem i odstawiamy na około 1h.
  3. Po 1h ciasto raczej nie wyrośnie za dużo (pełnoziarnista nieco spowalnia ten proces), ale można spokojnie wstawić je do lodówki (nadal przykryte) na całą noc i urośnie :)
  4. Rano otwieramy lodóweczkę, wrzucamy do miski owoce i mieszamy delikatnie. Smażymy na patelni bez tłuszczu ale bardzo dobrze rozgrzanej (moje w ogóle nie przywierały, nic a nic). Na małym ogniu, przewracając co jakieś 2 minutki.
Smacznego <3

*Jeżeli po tych 15 min z jakiś przyczyn rozczyn nie napęcznieje - nie dodawajcie go do ciasta. Szkoda składników, prawdopodobnie coś zrobiliście źle (np. za gorące mleko) lub drożdże się zbuntowały ;) Mogły być już np. nieświeże.





Ale grubasek :D

21 komentarzy:

  1. Uwielbiam racuchy, super wyglądają i pysznie smakują :)

    OdpowiedzUsuń
  2. drożdżowe lubię najbardziej :) poziomki ♥

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie ma to jak placuszki o poranku :)

    OdpowiedzUsuń
  4. jakie cudne grubaśne *u* zrób mi takie, proszę! :>

    OdpowiedzUsuń
  5. ale pulchne ci wyszły - super

    http://sierotkamarysiawkuchni.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. myślisz, że żytnia mąka da radę? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. obawiam się, że nie :< z tego co wiem tylko pszenna, najlepiej typ 550, pełnoziarniste wyrastają nieco wolniej a już razowe całkiem wolno i są bardziej zbite.
      "Ciężko jest uzyskać ciasto drożdżowe z innej mąki, np. żytniej, gdyż jest ona pozbawiona włókien glutenu, czyli białka, które podczas kontaktu z wodą pęcznieje, a podczas wyrabiania łączy się w długie nitki, które następnie będą stelażem dla naszego ciasta. Dlatego aby uzyskać dobre ciasto żytnie, musimy posiłkować się zakwasem. " ze strony: http://kubeleksmakowy.blogspot.com/2011/09/drozdzowe-abc.html

      :)

      Usuń
  7. O właśnie, takich 'nocnych' szukałam! :D Ale puchate, robię w najbliższym czasie! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. świetne śniadanie dziś miałaś :) a do tego te poziomki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. o nie! poziomki :( ja chcę poziomki :( podziel się! :(

    OdpowiedzUsuń
  10. A przecież ja mam tyyyyyle poziomek w ogródku! Muszę zrobić placuszki :)

    OdpowiedzUsuń
  11. przeszłam pół miasta w poszukiwaniu drożdży i mąki pełnoziarnistej (Carrefour, Tesco, Biedronka, Stokrotka :D ) bo akurat nie miałam, więc jutro będą z jagodami <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakie świetne! Nawet nie pamiętam kiedy jadłam ostatnio racuchy - boję się drożdży :)

    OdpowiedzUsuń
  13. O, skoro mam już przepis na 'nocne' racuchy to też muszę zrobić! :D

    OdpowiedzUsuń
  14. poziomki... dawaj mi tego placka! ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. nie ma to jak grubaśne racuszki <3

    OdpowiedzUsuń

Proszę li i jedynie o kulturę :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...