środa, 19 czerwca 2013

Szarlotka ... fasolowa, czyli ciasto bez mąki

Jestem właśnie w trakcie drukowania swojej 90-cio stronicowej (!!!) pracy licencjackiej. Moja drukarka dostanie zawału chyba... ale nie o tym dzisiaj ;D

No cóż, po udanym (a jakże!) eksperymencie z czerwoną fasolą, postawiłam tym razem na jej białą wersję. Nie oszukujmy się - ciasto bez mąki, bez masełka i innych dodatków z dużą ilością kcal - kuuusi hehe. Kalorie kaloriami ale sam fakt, że takie ciasto jest znacznie zdrowsze - czy to nie wystarczający powód by znowu próbować szczęścia? ;)
Tym razem w wersji szarlotkowej - miałam w lodóweczce jeszcze słoik maminego musu jabłkowego (mało słodzony, lekko kwaśny) więc postawiłam na coś a la szarlotka :) Miałam mały problem bo ciasto za bardzo wyrosło hahaha ale wybrnęłam i udało mi się wpakować w nie jeszcze jabłko :D (Kto normalny spłaszcza wyrośnięte ciasto??? No ja, przyznaje bez bicia ale nie mieściło mi się w formie! xd) W każdym razie ta wersja jest JESZCZE LEPSZA, co oznacza jedno - do powtórzenia! A pani mąka się chyba na mnie obrazi xd ale to nic, udobrucham ją naleśnikami hehehe


Fasolowa szarlotka

 Moja forma: kwadrat o boku 23 cm

Składniki:

  • puszka fasoli białej (waga puszki: 400g, netto około 240g)
  • 4 łyżeczki mleka w proszku (użyłam odtłuszczonego)
  • 3 jajka
  • 3 łyżki cynamonu (nie żałowałam!)
  • słodzik (jaki tam używacie, lub po prostu cukier)
  • mus jabłkowy lub 2 duże jabłka (jabłka trzemy wtedy na tarce)
  • 1/2 szklanki jogurtu typu light (użyłam zwykłego, z Lidla, o płynnej konsystencji)
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia (z M&S)

Przygotowanie:

Fasolę odsączamy, przemywamy delikatnie i blendujemy na pure ;) Białka ubijamy ze szczyptą soli. Żółtka ucieramy około 2 minut ze słodzikiem. Dodajemy następnie cynamon, jogurt i mieszamy. Potem kolejno mleko w proszku, proszek do pieczenia i fasolę. Mieszamy porządnie. Łączymy masę z białkami.
Pieczemy w 180st, najpierw 1 warstwa (grubsza): wylewamy 3/4 ciasta na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i zapiekamy do tzw. ściętego wierzchu - około 25-30 minut. 
Wyciągamy ciasto, nakładamy starte jabłka lub mus z jabłek i polewamy pozostałą częścią ciasta. Wkładamy do piekarnika (ja włożyłam na "wyższy szczebel" żeby góra się podpiekła dobrze) i pieczemy kolejne 30 minut (co najmniej, może okazać się, że ciasto wymaga więcej czasu). Trzeba sprawdzać po tych 30 minutach co dzieje się z ciastem - góra ma być cudownie zarumieniona a środek dopieczony :) Nie chcemy surowego ciasta :P heheheh 

W wersji z jabłkiem całe ciasto ma około 850 kcal :> CALUSIEŃKIE! Super nie? :D Także objadajcie się bez wyrzutów hahaha i ma aż 50g białka (głównie z fasoli i jajek)

Cudowny zapach i smak cynamonu ah

 

 Podsumowanie zalet fasolowego ciasta:

  • bez mąki więc zdrowiej i nie ma szans na zakalca ;)
  • duża zawartość błonnika i białka (roślina strączkowa w końcu),
  • mniejsza zawartość kaloryczna (zaleta dla pragnących schudnąć)
  • cudownie wyrasta i pęcznieje
  • zawsze wilgotne w smaku i cudownie miękkie


i ma śliczny kolor! :)


21 komentarzy:

  1. Pierwszy raz taka widzę i chyba bym się bała robić ją:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam ciasta fasolowe :) Kto wie, moze jeszcze dzis popoludniu je zrobie? Naprawde apetyczne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. hej! regularnie czytam twojego bloga, masz świetne przepisy :D mam pytanie co do ciasta.. ostatnio z białej fasoli robiłam krem rafaello i wyszedł straszny! było czuć głównie fasolę :/ czy w cieście jest ona wyczuwalna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mówisz??? :O może warto dodać odrobiny mleka w proszku dla zneutralizowania smaku?


      Bez obaw - w cieście nie czuć nic a nic ;)

      dzięki za miłe słowa :*

      Usuń
  4. Twoje ciasto fasolowe wygląda smacznie, może się skuszę i wypróbuję. :) Lubię takie nowe rzeczy, jak zauważyłaś. :D Co do koktajlu jabłkowo-pietruszkowego..sama jak spojrzałam na składniki na innym blogu, aż się przeraziłam...ale co tam! Do odważnych świat należy. :D Mówię poważnie, wbrew pozorom, jest PRZEPYSZNY! Tylko nie można przesadzić z ilością pietruszki - pół małego pęczka, do tego dużej jabłko, lub 1,5 małego, trochę wody.....i jest naprawdę smaczne. :) Tylko pamiętaj, żeby dokładnie zmiksować pietruszkę. Jeśli chcesz, spróbuj, i daj znać, czy Ci smakuje. :)

    Taaak...co do słodyczy, o wiele lepsze są te domowe ciacha, albo ciasta! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ps...i pomyśl ile witamin ma natka pietruszki! A pół pęczka to już w ogóle! :D

    OdpowiedzUsuń
  6. jeju, czemu ja nie mam blendera :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy można zastąpić czymś mleko w proszku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmmm akurat mleka w proszku nie da się chyba zastąpić. Ale można zrobić też wersje bez niego - wiem, że takie robią, ja dodałam w ramach "eksperymentu" ale nie mam pojęcia w jaki sposób wpływa to na same ciasto heheh :D może neutralizuje trochę smak?

      Usuń
  8. teraz jeszcze kusisz cudowną zdrową szarlotką ? ohhh ty !! podzielisz się co? takie pyszne ciacho. wiesz już że to uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przepis cudowny, ja jednak zraziłam się do fasolowych wypieków, za bardzo wyczuwalna jest jak dla mnie :/

    OdpowiedzUsuń
  10. oo.. ja jeszcze nie próbowałam fasolowego, ale zawsze mnie kusi, choć fanką fasoli nie jestem.. :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam Twoje pomysły :D Odważnie, ale zapiszę przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdrowym słodkościom mówię stanowcze TAK ! pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przed chwilą pisałam, że muszę wypróbować kokosowe ciasto fasolowe, ale jednak szarlotka pójdzie na pierwszy ogień, wygląda przepysznie a fakt, że bez mąki bardzo kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, mam pytanie odbosnie slodziku, ile dodalas go do ciasta???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zależy od słodzika. Ja używam z Lidla, dawałam około 15 tabl

      Usuń
  15. Dziekuje bardzo za odpowiedź :) A blacha moze byc 35cmx23cm???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hm ta jest robiona w 23x23... może wtedy z podwójnej liczby składników zrób?

      Usuń
  16. W sobote zrobie to ciach, dlatego tak wypytuję. :)

    OdpowiedzUsuń

Proszę li i jedynie o kulturę :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...